[ Hauptseite ]

Real, Willi:
Literaturwissenschaftliche und fachdidaktische Veröffentlichungen
1973 - 2015

Dr.
Willi Real


Bücher und Aufsätze

(1) Real, Willi: Untersuchungen zu Archibald Alisons Theorie des Geschmacks. Diss. Frankfurt/Main, 1973.

(2) Real, Willi: "Englischsprachige Zusammenfassung der Dissertation", in: English and American Studies in German, ed. W. Habicht (Tübingen, 1974), pp. 88-90.

(3) Real, Willi: "Richard Wright, 'The Man Who Lived Underground' (1944)", in: Die amerikanische Kurzgeschichte der Gegenwart, ed. Peter Freese (Berlin: Schmidt, 1976), pp. 54-63.

(4) Cladder, Eleonore/Willi Real: "Möglichkeiten der Lektürearbeit im Englischunterricht des 10. Hauptschuljahres: Richard Wrights Black Boy (Schulausgabe)", in: Englisch, 11:3 (1976), pp. 81-97. Repr. in: Englisch. Reprints 3. Ausgewählte Aufsätze aus den Jahrgängen 1976-1980 der Zeitschrift Englisch, ed. Harald Gutschow (Berlin: CVK, 1981), pp. 75-91.

(5) Real, Willi: "Ralph Ellison, 'King of the Bingo Game' (1944)", in: The Black American Short Story in the 20th Century, ed. Peter Bruck (Amsterdam: Grüner, 1977), pp. 111-127.

(6) Real, Willi: "Richard Wright, Native Son (1940)", in: Der Roman im Englischunterricht der Sekundarstufe II. Theorie und Praxis, edd. Peter Freese/Liesel Hermes (Paderborn: Schöningh, 1977), pp. 169-184. (Dieser Beitrag wurde für die zweite Auflage überarbeitet und erweitert; vgl. Paderborn: Schöningh, 1981, pp. 227-245.) Informationen zur Sprach- und Literaturdidaktik (= ISL) 11.

(7) Real, Willi (ed.): Racism in America. Role Behaviour and Stereotyping as Obstacles to Black Identity. Students' Book . Paderborn: Schöningh, 1977. (Texts for English and American Studies 4). pp. 100. Zweite Auflage, 1979.

(8) Real, Willi: Racism in America. Teacher's Book. Interpretations and Suggestions for Teaching. Paderborn: Schöningh, 1978. pp. 232. Zweite Auflage, 1980.

(9) Real, Willi: "Richard Wright (1908-1960)", in: Der moderne Roman des amerikanischen Negers, ed. Rolf Franzbecker (Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1979), pp. 11-47 und pp. 124-139. (Erträge der Forschung Band 108)

(10) Real, Willi: "Textkategorien und Lernzielklassifikationen für den Englischunterricht: Probleme und Perspektiven", in: Anglistik. Beiträge zur Fachwissenschaft und Fachdidaktik, edd. Peter Freese/Carin Freywald/Wolf Paprotté/Willi Real (Münster: Regensberg, 1979), pp. 185-204. (Festschrift für Eleonore Cladder)

(11) Real, Willi: "Zur Analyse und Bewertung von Short-Story-Schulausgaben für den Englischunterricht der Sekundarstufe II", in: Die Short Story im Englischunterricht der Sekundarstufe II. Theorie und Praxis, edd. Peter Freese/Horst Groene/Liesel Hermes (Paderborn: Schöningh, 1980), pp. 118-152. ISL 23.

(12) Real, Willi: "Kursmaterialien für die Sekundarstufe II: Kriterien zur Analyse und Bewertung", in: Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik, 5:1 (1981), pp. 99-118.

(13) Real, Willi: "John Wain, 'Manhood': Literatur als Lehrwerk-, Lektüre- und Kursmaterial", in: Englisch, 16:2 (1981), pp. 45-51.

(14) Real, Willi: "Das Besondere und das Allgemeine in literarischer Gestaltung: ausgewählte Kurzgeschichten Bernard Malamuds in der Sekundarstufe II", in: Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik 6:2 (1981), pp. 273-288.

(15) Real, Willi (ed.): Bernard Malamud, Idiots First and Other Stories. Students' Book. Paderborn: Schöningh, 1981. pp. 126. Zweite Auflage, 1981.

(16) Real, Willi: Bernard Malamud, Idiots First and Other Stories. Teacher's Book. Paderborn: Schöningh, 1981. pp. XXIX + 140.

(17) Real, Willi: Methodische Konzeptionen von Englischunterricht. Sprachdidaktische Grundfragen und mediendidaktische Konsequenzen am Beispiel Lehrwerk. Paderborn: Schöningh, 1984. pp. 147.

(18) Real, Willi: Alan Sillitoe, Three Stories. Teacher's Book. Paderborn: Schöningh, 1985. pp. 87.

(19) Real, Willi: Stundenblätter. Wright: 'Black Boy'. Eine Lektüreeinheit für die Klassen 7 - 9. Stuttgart: Klett, 1986. pp. 78 + 31 S. Beilage.

(20) Real, Willi: Stundenblätter. Carson McCullers: 'The Ballad of the Sad Café'. Stuttgart: Klett, 1987. pp. 70 + 23 S. Beilage.

(21) Real, Willi/Hermann Josef Real: "Jonathan Swift: 'A Modest Proposal': Study Questions", in: Englisch Amerikanische Studien 10: 1 (1988), pp. 85-86.

(22) Real, Willi (ed.): Long Short Stories. Nadine Gordimer, John Updike, Kurt Vonnegut, Jr., Susan Hill. Stuttgart: Klett, 1990. pp. 78.

(23) Real, Willi: Long Short Stories. Nadine Gordimer, John Updike, Kurt Vonnegut, Jr., Susan Hill. Model Interpretations. Stuttgart: Klett, 1990. pp. 153.

(24) Real, Willi: "Satire in Class: Methodological Reflections", in: Teaching Satire: Dryden to Pope, ed. Hermann Josef Real (Heidelberg: Winter, 1993), pp. 21-43.

(25) Real, Willi: "Fachdidaktik", in: Studium Anglistik, edd. Manford Hanowell/Dieter Kranz/Hermann Josef Real/Willi Real (München: Fink, 1994), pp. 145-194.

(26) Real, Willi (zusammem mit Desirée Grimpe): "Poesie, Musik und produktives Sprachverhalten im englischen Anfangsuntericht", Englisch 29, Heft 2 (1994), pp. 48-52.

(27) Real, Willi (ed.): John B. Priestley, An Inspector Calls. Introduction and notes by Tim Bezant, revised and annotated by Willi Real. Oxford/München: Heinemann/Langenscheidt- Longman, 1995. pp. XIV + 81.

(28) Real, Willi: John B. Priestley, An Inspector Calls. Lehrerhandreichung. München: Langenscheidt-Longman, 1995. pp. 49.

(29) Real, Willi (zusammen mit Burkhard Kohkemper und Sandra Schneider): "Texte zum Thema 'Christmas' für den englischen Anfangsunterricht" Englisch 30, Heft 3 (1995), pp. 92-97.

(30) Real, Willi: "Der Roman im Roman. Nat Hentoffs The Day They Came to Arrest the Book im Englischunterricht der Sekundarstufe II", Neusprachliche Mitteilungen 48, Heft 4 (1995), pp. 235-242.

(31) Real, Willi: Harper Lee, 'To Kill a Mockingbird'. Ein Unterrichtsmodell. Heidelberg: Raabe-Verlag, 1997. (10 RAAbits Englisch) pp. 58.

(32) Real, Willi: "From Brave New World to Island: Didactic and Methodological Suggestions for a New Course Plan", Aldous Huxley Annual, I ( 2001), pp. 191-209. (This article is a revised version of a didactic workshop which took place on the occasion of the official inauguration of the Centre for Aldous Huxley Studies (CAHS) in Münster on June 26th, 2000.)

(33) Real, Willi: "Teaching English Novels in the Foreign Language Classroom" (2001), http://www./telic.de.vu. Last updated in November 2003.

(34) Real, Willi: "The Use of Allusions and Quotations in Fahrenheit 451 (2001)", http://www./telic.de.vu. Last updated on 18-11-2003.

(35) Real, Willi: "Teaching John Fowles's The Collector in Form 11. Part I: Assumptions and Textual Analysis", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 5-12-2003.

(36) Real, Willi: "Teaching John Fowles's The Collector in Form 11. Part II: Didactic Considerations and Classroom Strategies", http://www/telic.de.vu. Uploaded on 10-12-2003.

(37) Real, Willi: "Margaret Atwood's The Handmaid's Tale in Foreign Language Teaching. Part I: Textual Analysis", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 14-12-2004.

(38) Real, Willi: "Margaret Atwood's The Handmaid's Tale in Foreign Language Teaching. Part II: Teaching Strategies", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 12-01-2005.

(39) Real, Willi: "The Rise of T.E.A.S", in: Festgabe zur Emeritierung von Peter Freese, hrsg. von seinen Mitarbeiter(inne)n (Paderborn: Vahle, 2005), pp. 242-247.

(40) Real, Willi: "The Film Version of Margaret Atwood's The Handmaid's Tale in Foreign Language Teaching", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 4-6-2005.

(41) Real, Willi: "A Critical Analysis of a New Teaching Model concerning Aldous Huxley’s Brave New World ", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 10-8-2005.

(42) Real, Willi: "Aldous Huxley’s and Margaret Atwood’s Visions of Future Societies in Foreign Language Teaching", in: The Perennial Satirist. Essays in Honour of Bernfried Nugel, edd. Peter E. Firchow/Hermann J. Real (Münster: LIT Verlag, 2005), pp. 291-311. [Human Potentialities, vol. 7]

(43) Real, Willi: "Teaching Written Fiction and Filmed Fiction in the Foreign Language Classroom: a Comparative Analysis", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 25-3-2006.

(44) Real, Willi: "George Orwell's and Margaret Atwood's Visions of Future Societies in Foreign Language Teaching", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 27-7-06. Last updated on 5-10-2006.

(45) Real, Willi: "The Language of Literary Criticism and of Film Analysis in Foreign Language Teaching (FLT): A Didactic Survey", in: Transcending Boundaries. Essays in Honor of Gisela Hermann-Brennecke, ed. Wolf Kindermann (Berlin: LIT Verlag, 2007), pp. 165-185. [Hallenser Studien zur Anglistik und Amerikanistik 13]

(46) Real, Willi: "Brave New World : a Critical Analysis of Recently Published Didactic Resources. Part I: Analysis of Two New Didactic Editions", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 17-9-2008.

(47) Real, Willi: "Brave New World : a Critical Analysis of Recently Published Didactic Resources. Part II: Analysis of Two New Teaching Guides", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 23-9-2008.

(48) Real, Willi: "Der Report der Magd (Margaret Atwood's The Handmaid's Tale): the Use of a Literary Translation in Advanced Foreign Language Teaching", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 3-10-2008.

(49) Real, Willi: "Teaching Models for Filmed Fiction. Critical Remarks and Suggestions for Improvement", Praxis Fremdsprachenunterricht 5 (2009), pp. 28-32.

(50) Real, Willi: "Bertrand Russell's and Aldous Huxley's Ideas of a Futuristic World State", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 6-11-2009.

(51) Real, Willi: "Aldous Huxley's Brave New World (BNW) as a Parody and Satire of Wells, Ford, Freud and Behaviourism in Advanced FLT", Aldous Huxley Annual, 8 (2009), pp. 167-206. This article was uploaded on TELIC on Thursday, 7 February, 2013 at 9:30 AM.

(52) Real, Willi: "Kurt Vonnegut's, Yevgeni Zamyatin's and Aldous Huxley's Ideas of a Futuristic Society", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 13-1-2010.

(53) Real, Willi: "Beobachtungen zur Romanauswahl für den fortgeschrittenen Englischunterricht", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 19-4-2011.

(54) Real, Willi: "Aldous Huxley, Schöne Neue Welt. Neu übersetzt von Uda Strätling. Frankfurt/Main: Fischer 2013. Mit einem Hörbuch, gelesen von Matthias Brandt: Hörbuch-Verlag, München: 2013." http://www./telic.de.vu. Uploaded on 9-1-2014, last updated on 28-4-2014.

(55) Real, Willi: "Harper Lee's Go Set a Watchman als Zusatzmaterial im fortgeschrittenen Englischunterricht", http://www.telic.de.vu. Uploaded on 21-2-2016.


Rezensionen

(1) "[Rez.] Majstrak, Manfred/Hans Rossmann, Bibliographie der Interpretationen. Ein Schlüssel zum Literaturunterricht. Dortmund: Lensing, 1972", in: Die Neueren Sprachen 74:6 (1973), pp. 345-346.

(2) "[Rez.] Kaiser, Gerd (ed.), From Kindergarten to College. American Education: Facts and Problems. Kirchzarten: Burg Verlag, 1979. Students' Book, 70 S. sowie Teacher's Book, 189 S.", in: Amerikastudien 25:3 (1980), pp. 327-329.

(3) "[Rez.] Richards, Jack/Theodore Rodgers, Approaches and Methods in Language Teaching. A Description and Analysis. New York: Cambridge University Press, 1986", in: System. The International Journal of Educational Technology and Language Learning Systems, 15: iii (1987), pp. 389-391.

(4) "[Rez.] Lach-Newinsky, Peter/Martin Seletzki (eds.), Working with Poetry. Students' Book. Bochum: Kamp, 1986", in: Englisch Amerikanische Studien 10 (1988), pp. 530-531.

(5) "[Rez.] Legutke, Michael, Lebendiger Englischunterricht. Kommunikative Aufgaben und Projekte für schülerorientierten Fremdsprachenunterricht. Bochum: Kamp, 1988", in: Englisch Amerikanische Studien 10 (1988), pp. 531-532.

(6) "[Rez.] Walter, Heribert/Inge Bauer-Kerber (eds.), Literatur im Englischunterricht. Autoren - Texte - Interpretationen. Frankfurt/Main: Hirschgraben, 1987", in: Englisch Amerikanische Studien 10 (1988), pp. 532-534.

(7) "[Rez.] Bridgham, Fred, The Friendly German-English Dictionary. London: Libris, 1996" in: Neusprachliche Mitteilungen aus Wissenschaft und Praxis 51:1 (1998), pp. 46-47.

(8) "[Rez.] Nat Hentoff, The Day They Came to Arrest the Book". Berlin: Cornelsen,1992 und Peter Bruck, Nat Hentoff's The Day They Came to Arrest the Book. Teacher's Book. Berlin: Cornelsen, 1997", in: Praxis des neusprachlichen Unterrichts 45:2 (1998), pp. 215-216.

(9) "[Rez.] Burwitz-Melzer, Eva: Allmähliche Annäherungen: Fiktionale Texte im interkulturellen Fremdsprachenunterricht der Sekundarstufe I. Tübingen: Narr, 2003", in: Neusprachliche Mitteilungen aus Wissenschaft und Praxis 57:3 (2004), pp. 180-181.

(10) "[Rez.] Frenken, Wiltrud/Angela Luz/Brigitte Prischtt, T.C. Boyle, The Tortilla Curtain (1995). EinFach Englisch: Unterrichtsmodell. Paderborn: Schöningh, 2000", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 28-4-2005.

(11) "[Rez.] Hoffmann, Hauke/Andrea Steen, Joyce Carol Oates, Big Mouth & Ugly Girl. EinFach Englisch: Unterrichtsmodell. Paderborn: Schöningh, 2005", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 28-4-2005.

(12) "[Rez.] Peters, Christoph M., Margaret Atwood, The Handmaid's Tale. Eine Unterrrichtseinheit für die Oberstufe. Unterrichtskonzepte Englisch - Literatur. Freising: Stark Verlag, 2003. [Loseblattsammlung]", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 6-10-2005.

(13) "[Rez.] Sick, Bastian, Der Dativ ist dem Genitiv sein Tod. Ein Wegweiser durch den Irrgarten der deutschen Sprache. Köln, 2004. Cop. SPIEGEL ONLINE GmbH. Der Dativ ist dem Genitiv sein Tod. Folge 2. Neues aus dem Irrgarten der deutschen Sprache. Köln, 2005. Cop. SPIEGEL ONLINE GmbH", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 1-2-2006.

(14) "[Rez.] Hillefeld, Marc (Story)/Sarah Nowotny (Übersetzung), Die Jagd nach dem Vampir. München: Compact-Verlag, 2004", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 31-5-2006.

(15) "[Rez.] Porteous-Schwier, Gunthild/Ingrid Ross (Hrsg.), Margaret Atwood, 'The Handmaid's Tale'. Berlin: Cornelsen, 2005. Porteous-Schwier, Gunthild/Ingrid Ross, Margaret Atwood, 'The Handmaid's Tale'. Teacher's Manual. Berlin: Cornelsen, 2005", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 5-10-2006.

(16) "[Rez.] Sick, Bastian, Der Dativ ist dem Genitiv sein Tod. Folge 3. Noch mehr Neues aus dem Irrgarten der deutschen Sprache. Köln, 2006. Cop. SPIEGEL ONLINE GmbH", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 6-1-2007.

(17) "[Rez.] Peter Bruck, 'The Truman Show', ein Film von Peter Weir. Unterrichtshinweise und Kopiervorlagen. Stuttgart: Klett, 2001", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 26-3-2007.

(18) "[Rez.] Wiltrud Frenken/Angela Luz/Brigitte Prischtt, 'American Beauty'. Unterrichtsmodell. EinFach Englisch. Paderborn: Schöningh, 2001", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 26-3-2007.

(19) "[Rez.] Patricia Anslinger/Gisa van Els, 'Bend it like Beckham'. Unterrichtsmodell. EinFach Englisch. Paderborn: Schöningh, 2005",http://www./telic.de.vu. Uploaded on 23-5-2007.

(20) "[Rez.] Harald Weißling, 'Bend it like Beckham'. Film Studies in the Classroom. With Copymasters. Berlin: Cornelsen, 2006", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 23-5-2007.

(21) "[Rez.] Gerda Piotrowiak/Thomas Tepe (Hrsg.), 'Bend it like Beckham' - ein Film von Gurinder Chadha. Film im Englischunterricht. Stuttgart: Klett, 2006", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 23-5-2007.

(22) "[Rez.] Hildebrand, Jens, A LESSON IN MOVIES: 'Stand by me', 'Bend it like Beckham', 'About a Boy'. Köln: Aulis, 2005", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 13-6-2007.

(23) "[Rez.] Hansalek, Tanja and Erik, Film Studies. 'About a Boy'. With Copymasters. Berlin, Cornelsen, 2007", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 28-12-2007.

(24) "[Rez.] Porteous-Schwier, Gunthild/Ingrid Ross, 'East is East'. Film Studies in the Classroom. With Copymasters. Berlin, Cornelsen, 2007", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 28-1-2008.

(25) "[Rez.] Bruck, Peter, 'East is East', ein Film von Damien O'Donnell. Unterrichtshinweise und Kopiervorlagen. Stuttgart: Klett, 2007", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 23-4-2008.

(26) "[Rez.] Henseler, Roswitha/Stefan Möller, Film Studies. 'Crash'. Berlin, Cornelsen, 2007", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 14-5-2008.

(27) "[Rez.] Müller, Bernhard J., 'Brave New World'. Interpretationshilfen. Berlin: Cornelsen, 2008", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 12-2-2009.

(28) "[Rez.] Hermes, Rüdiger, 'Brave New World'. Schöne neue Welt. Aldous Huxley. Inhalt - Hintergrund - Interpretation. München: mentor/Langenscheidt, 2006", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 25-2-2009.

(29) "[Rez.] Kutsch, Arthur, Joyce Carol Oates, 'Freaky Green Eyes'. Teacher's Guide to Interpretation. Braunschweig: Diesterweg, 2009", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 24-6-2009.

(30) "[Rez.] Plümer, Monika, Roddy Doyle, 'A Star Called Henry'. Teacher's Guide. Stuttgart: Klett, 2009", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 31-7-09.

(31) "[Rez.] Arthur Kutsch (Hrsg.), Lorraine Hansberry, 'A Raisin in the Sun', Stuttgart: Philipp Reclam jun., 2012", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 21-10-13.

(32) "[Rez.] Kutsch, Arthur (Hrsg.), Mohsin Hamid, 'The Reluctant Fundamentalist', Stuttgart: Philipp Reclam, jun., 2013", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 21-10-13.

(33) "[Rez.] The Glass Fortress, based upon Yevgeny Zamyatin's, We (first published in an English translation in 1924). Lyrics by Alan Bourret, Music by Rémy Orts, 2015", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 25-2-15.

(34) "[Rez.] Henry James, Washington Square (1881). Deutsch von Bettina Blumenberg. München: btb/Random House, 2015", http://www./telic.de.vu. Uploaded on 30-3-2016.


Last Updated by Dr. Willi Real on Wednesday, 30 March 2016, at 9:00 AM.

[ Hauptseite ]