Didaktische Editionen und didaktisch-methodische Fachliteratur
Albom, Mitch:
Kaminski, Cornelia (Hrsg.), The Five People You Meet in Heaven . Stuttgart: Klett, 2008.
[+ Teacher's Guide]
Kaminski, Cornelia, 'The Five People You Meet in Heaven'. Teacher's Guide. Stuttgart: Klett, 2008.
Amis, Kingsley:
Kahrmann, Bernd und David Springall, Amis: 'Lucky Jim'. Vokabularien. Münster: Aschendorff, 2. erweiterte Auflage, 1986.
Anaya, Rudolfo:
Wilson, Graham: A Sequence of Lessons for Rudolfo Anaya's 'Bless me, Ultima' .
Atwood, Margaret:
Bracht, Max, "Handmade Tales - Margaret Atwoods Roman The Handmaid's Tale im produktionsorientierten Fremdsprachenunterricht", in: Neusprachliche Mitteilungen 52:4 (1999), pp. 229-238.
Frenken, Wiltrud/Brigitte Prischtt, 'The Handmaid's Tale'. EinFach Englisch, Unterrichtsmodell. Paderborn: Schöningh, 2006.
Korte, Barbara, "Margaret Atwoods Roman The Handmaid's Tale. Interpretationshinweise für eine Verwendung im Englischunterricht der Sekundarstufe II", in: Die Neueren Sprachen 89 (1990), pp. 224-242.
Nischik, R.M., "Back to the Future. Margaret Atwoods Anti-Utopian Vision in The Handmaid's Tale", in: Englisch Amerikanische Studien 5:1 (1987), pp. 139-148.
Peters, Christoph M., Margaret Atwood, 'The Handmaid's Tale'. Eine Unterrichtseinheit für die Oberstufe. Unterrichtskonzepte Englisch - Literatur. Freising: Stark Verlag, 2003. [Loseblattsammlung] Cf. Anzeigen, 5.
Porteous-Schwier, Gunthild/Ingrid Ross, Margaret Atwood, 'The Handmaid's Tale' Teacher's Manual. Berlin: Cornelsen, 2005. Cf. Anzeigen, 6.
Real, Willi, "Aldous Huxley’s and Margaret Atwood’s Visions of Future Societies in Foreign Language Teaching", in: The Perennial Satirist. Essays in Honour of Bernfried Nugel, edd. Peter E. Firchow and Hermann J. Real (Münster, LIT Verlag, 2005), pp. 291-311. ["Human Potentialities", vol. 7]
Cf. also konkrete Arbeiten.
Auster, Paul, City of Glass:
Geisen, Herbert (Hrsg.), Paul Auster, 'City of Glass'. Stuttgart: Reclam, 2004.
Berkemeier, Christian, "Detectives Lost in the City. Paul Auster's 'City of Glass' in the EFL Classroom - and Beyond", Neusprachliche Mitteilungen 55:4 (2002), pp. 212-219.
Moon Palace:
Korff, Helga (Hrsg.), Paul Auster, 'Moon Palace'. Textheft. Berlin: Cornelsen, 2001.
Korff, Helga, Paul Auster, 'Moon Palace'. Lehrerheft. Berlin: Cornelsen, 2001.
Marten, Paul, Paul Auster, 'Moon Palace'. Teacher's Book . Frankfurt/Main: Diesterweg, 2001.
Putjenter, Britta, Paul Auster, 'Moon Palace'. Annotations and Study Aids . Stuttgart: Klett, 2001.
Rau, Rudolph F. (Hrsg.), Paul Auster, 'Moon Palace'. Frankfurt/Main: Diesterweg, 2001.
Weisshaar, Harald, Paul Auster, 'Moon Palace'. Teacher's Guide. Stuttgart: Klett; 2001.
In the Country of Last Things:
Ulmer, Gerd and Friderike (Hrsg.), Paul Auster, 'In the Country of Last Things'. Frankfurt/Main: Diesterweg, 2001.
Ulmer, Gerd and Friderike, Paul Auster, 'In the Country of Last Things'. Teacher's Book . Frankfurt/Main: Diesterweg, 2001.
Baldwin, James:
Franzbecker, Rolf, "James Baldwin: Go Tell It on the Mountain (1953)", in: Peter Freese/Liesel Hermes (Hrsg.), a.a.O., pp. 301-320.
Barnes, Julian:
Raykowski, Harald, "Gegenwartsromane im Englischunterricht? Julian Barnes und der neue historische Roman", in: Neusprachliche Mitteilungen 50:2 (1997), pp. 93-97. [mainly about Flaubert's Parrot]
Szczekalla, Michael, "Maritime Katastrophen als Bausteine einer Weltgeschichte. Ein Plädoyer für den Einsatz von Julian Barnes: A History of the World in 10 1/2 Chapters in der gymnasialen Oberstufe", Neusprachliche Mitteilungen 58:1-2 (2005), pp. 90-96.
Barstow, Stan:
Hermes, Liesel (Hrsg.), Reading Modern Fiction. Stan Barstow: 'Joby'. Berlin/Bielefeld: Hirschgraben-Cornelsen 1976.
Hermes, Liesel, Reading Modern Fiction. Stan Barstow: 'Joby'. Unterrichtsmodell. Berlin/Bielefeld: Hirschgraben-Cornelsen, 1976.
Veith, Doris und Jens-Peter Green, "Joby - eine Interpretation in Bildern. Zum Einsatz von Illustrationen in der Romanbehandlung", in: Praxis des neusprachlichen Unterrichts 33 (1986), pp. 348-354.
Behr, Mark:
Ortmeier, Anno, Mark Behr, 'The Smell of Apples'. EinFach Englisch, Unterrichtsmodell. Paderborn: Schöningh, 2001.
Bowler, Tim:
Porteous-Schwier, Gunthild und Ingrid Ross (Hrsg.), Tim Bowler, 'Shadows'. Berlin: Cornelsen, 2001. [Senior English Library]
Boyle, T. Coraghessan:
The Tortilla Curtain. Berlin: Cornelsen, 2005.
[Handreichungen für den Unterricht: Berlin: Cornelsen, 2005.]
Bruck, Peter, 'The Tortilla Curtain'. Teacher's Guide. Stuttgart: Klett, 2006.
Frenken, Wiltrud/Angela Luz/Brigitte Prischtt, T. C. Boyle, 'The Tortilla Curtain'. EinFach Englisch Unterrichtsmodell. Paderborn: Schöningh, 2000.
Cf. Anzeigen, 1.
Freese, Peter, "T. Coraghessan Boyle's The Tortilla Curtain: A Case Study in the Genesis of Xenophobia", in: Antor, Heinz/Klaus Stierstorfer (Hrsg.), English Literatures in International Contexts (Heidelberg: Winter, 2000), pp. 221-243.
Jahnke, Hans-Otto, T. C. Boyle, 'The Tortilla Curtain'. Vokabularien. Münster: Aschendorff. [in Vorbereitung]
Bradbury, Ray, The Martian Chronicles:
Lehnig, Hans-Joachim (Hrsg.), The Martian Chronicles. Stuttgart: Reclam, 1999.
Fahrenheit 451:
Hamblen, Charles F., "Bradbury's Fahrenheit 451 in the Classroom", in: English Journal (September, 1968), pp. 818-19 and p. 824.
Heuermann, Hartmut, "Ray Bradbury: Fahrenheit 451", in: H. Heuermann/H. P. Lange (Hrsg.), Die Utopie in der angloamerikanischen Literatur (Düsseldorf: Bagel, 1984), pp. 259-282.
Kastner, Erwin, Bradbury: 'Fahrenheit 451'. Vokabularien. Münster: Aschendorff, 1992.
Kohn, Norbert (Hrsg.),Ray Bradbury: 'Fahrenheit 451'. Stuttgart: Reclam, 1995.
Meltzer, Heinz Mathias, "Literarischer Unterricht zwischen Planung und Offenheit. Eine Anregung am Beispiel von Bradburys Fahrenheit 451", in: Praxis des neusprachlichen Unterrichts 30 (1983), pp. 381-388 [in revised form also to be found in: Rudolf Nissen/ Wilfried Brusch (Hrsg.), a.a.O., pp. 67-82].
Noçon, Peter, "Ray Bradbury: Fahrenheit 451 (1953)", in: Peter Freese/ Liesel Hermes (Hrsg.), a.a.O., pp. 321-347.
Rau, Thomas (Hrsg.), Ray Bradbury: Fahrenheit 451. Frankfurt/Main: Diesterweg, 2010.
Simon, Anke, 'Fahrenheit 451', Unterrichtsmodell, EinFach Englisch. Paderborn: Schöningh, 2005.
Vater, Dieter (Hrsg.), Ray Bradbury: 'Fahrenheit 451'. Berlin: Cornelsen, 1985.
Vater, Dieter, Study Guide to Ray Bradbury's 'Fahrenheit 451'. Berlin: Cornelsen, 1985.
Vater, Dieter, Study Guide. 'Fahrenheit 451'. Lehrerheft. Bielefeld: Cornelsen, 3. Druck 1988.
Cf. also konkrete Arbeiten.
Braine, John:
Ludwig, Heinz, Braine: 'Room at the Top'. Vokabularien. Münster: Aschendorff, 12. Auflage, 1996.
Brontë, Charlotte:
Nünning, Ansgar, "Zum Nutzen von 'Study Aids' für die Erzähltextanalyse (Sekundarstufe II). Ein Vergleich der Interpretationshilfen zu Charlotte Brontes Roman Jane Eyre", in: Der fremdsprachliche Unterricht 25:5 (1992), pp. 45-49.
Brookner, Anita:
Nünning, Ansgar, "Formen und Funktionen der Auflösung von Geschlechtsstereotypen in ausgewählten Romanen von Anita Brookner. Interpretationshinweise für eine Behandlung im Englischunterricht der Sekundarstufe II", in: Die Neueren Sprachen 92:3 (1993), pp. 249-270. [about Hotel du Lac]
Burgess, Anthony:
Melchior, Claus (Hrsg.), Anthony Burgess: 'A Clockwork Orange'. Stuttgart: Reclam, 1992.
Callenbach, Ernest:
Degering, Klaus (Hrsg.), Ecotopia. Stuttgart: Reclam, 1996.
Capote, Truman, Breakfast at Tiffany's:
Geisen, Herbert (Hrsg.), Truman Capote: 'Breakfast at Tiffany's'. Stuttgart: Reclam, 1995.
In Cold Blood:
Laustroer, Reinhard und Bodo Wedemeier, Capote: 'In Cold Blood'. Vokabularien. Münster: Aschendorff, 1986.
Weis, Dieter, "Truman Capote: In Cold Blood", in: Rudolf Nissen/Wilfried Brusch (Hrsg.), a.a.O., pp. 165-192.
Carter, Peter:
Kremer, Richard, "Belfast Troubles", in: Der fremdsprachliche Unterricht 22, Heft 91 (1988), pp. 29-31. [about Under Goliath]
Weis, Dieter, "Peter Carter: Under Goliath", in: Rudolf Nissen/Wilfried Brusch (Hrsg.), a.a.O., pp. 120-145.
Chandler, Raymond, The Big Sleep:
Degering, Klaus und Bernd Neumeyer (Hrsg.), Raymond Chandler: 'The Big Sleep'. Stuttgart: Reclam, 1994.
Killer in the Rain:
Neumeyer, Bernd (Hrsg.), Raymond Chandler: 'Killer in the Rain'. Stuttgart: Reclam, 1994.
Chbosky, Stephen:
Porteous-Schwier, Gunthild/Ingrid Ross (Hrsg.), Stephen Chbosky, 'The Perks of Being a Wallflower'. Berlin: Cornelsen, 2004.
Christopher, John:
Bruck, Peter (Hrsg.), John Christopher: 'The Guardians'. Stuttgart: Klett, 1994.
Bruck, Peter, John Christopher: 'The Guardians'. Teacher's Guide. Stuttgart: Klett, 1994.
Coetzee, John Maxwell:
Kutsch, Arthur (Hrsg.), Disgrace. Stuttgart: Reclam, 2010.
Conrad, Joseph:
Reitz, Bernhard (Hrsg.), Joseph Conrad: 'Heart of Darkness'. Stuttgart: Reclam, 1995.
Cormier, Robert, The Chocolate War:
Nissen, Rudolf, "Fremdsprachige Schulromane - in der Schule. K. M. Peytons Midsummer Night's Death vs. Robert Cormiers The Chocolate War", in: Der fremdsprachliche Unterricht 23:97 (1990), pp. 10-14.
After the First Death:
Town, Philip (Hrsg.), Robert Cormier: 'After the First Death'. Berlin: Cornelsen, 1992.
Town, Philip, Robert Cormier: 'After the First Death'. Study Guide. Berlin: Cornelsen, 1992.
Craven, Margaret:
Rau, Albert, "Roman und Film für den Englischunterricht. Margaret Craven: I Heard the Owl Call My Name", in: Der fremdsprachliche Unterricht 24, Heft 99 (1990), pp. 34-38.
DeLillo, Don:
Helga, Korff (Hrsg.), Falling Man. Bielefeld: Cornelsen, 2008.
Dhami, Narinder:
'Bend it like Beckham'. Based on the Original Screenplay by Gurinder Chadha, Guljit Bindra and Paul Mayeda Berges. Stuttgart: Klett, 2003.
Anslinger, Patricia/Gisa van Els, 'Bend it like Beckham'. Unterrichtsmodell, EinFach Englisch. Paderborn: Schöningh, 2005.
Grimm, Nancy, "Gurinder Chadha: 'Bend it like Beckham'", in: Nancy Grimm/Roland Petersohn, Thank You for the Movies - Entwicklung von Sprachkompetenz, interkultureller Kompetenz und Medienkompetenz durch Filme im Englischunterricht der Klassenstufen 10-12 im Gymnasium (Bad Berka: Thüringer Institut für Lehrerfortbildung, Lehrplanentwicklung und Medien, 2006), pp. 61-76. [Materialien, Heft 128]
Bredella, Lothar, "Bend it like Beckham. Überlegungen zu einer rezeptionsästhetischen Filmdidaktik", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Englisch 38:68 (2004), pp. 28-32.
Hildebrand, Jens, A LESSON IN MOVIES: 'Stand by me'/'Bend it like Beckham'/'About a Boy'. Köln: Aulis, 2005.
Krause, Klaus Peter, "'Bend it like Beckham'. Das Verlagsangebot aus fachdidaktischer Sicht", in: Praxis Fremdsprachenunterricht Heft 1 (2007), pp. 37-43.
Piotrowiak, Gerda/Thomas Tepe (Hrsg.), 'Bend it like Beckham' - ein Film von Gurinder Chadha. Film im Englischunterricht. Stuttgart: Klett, 2006.
Spieler, Claudia, Narinder Dhami, 'Bend it like Beckham'. Teacher's Guide. Stuttgart: Klett, 2005. [referring to the book rather than to the film]
Weißling, Harald, 'Bend it like Beckham'. Film Studies in the Classroom. With Copymasters. Berlin: Cornelsen, 2006.
Dickens, Charles:
Geisen, Herbert (Hrsg.), Charles Dickens: 'A Christmas Carol'. Stuttgart: Reclam, 1998. [unabridged text]
Barnes, Brian D. (Hrsg.), Charles Dickens: 'A Christmas Carol'. Stuttgart: Klett, 1992. [Shortened version based on the writer's own suggestions for the purpose of readings]
Disher, Garry, The Apostle Bird:
Kutsch, Arthur (Hrsg.), Disher, Garry, 'The Apostle Bird'. Stuttgart: Reclam, 2003.
The Divine Wind:
Kutsch, Arthur (Hrsg.), Disher, Garry, 'The Divine Wind'. Frankfurt/Main: Diesterweg, 2003.
Doherty, Berlie:
Britta Putjenter/Mechtild Hesse (Hrsg.), Berlie Doherty, 'Dear Nobody'. Stuttgart: Klett, 1998. [including Teacher's Book]
Jungels, Maria/Annegret Kossak/Britta Putjenter/Karin Stein/Anne Zenk, "Berlie Doherty: Dear Nobody. A guided reading tour through a letter novel of two British adolescents", in: Der fremdsprachliche Unterricht 31:29 (1997), pp. 44-47.
Doyle, Roddy
Plümer, Monika (Hrsg.), Roddy Doyle, A Star Called Henry. Stuttgart: Klett, 2008.
Plümer, Monika, Roddy Doyle, 'A Star Called Henry'. Teacher's Guide. Stuttgart: Klett, 2009.
Cf. Anzeigen, 11.
Drabble, Margaret:
Hermes, Liesel (Hrsg.), Margaret Drabble: 'The Millstone'. Hirschgraben-Cornelsen, 1990. [TAGS: Theme, Author, Genre, Similarity]
Hermes, Liesel, Margaret Drabble: 'The Millstone'. Lehrerheft. Hirschgraben-Cornelsen, 1990.
Krippendorf, Susanne/Karoline Bruch, "Where the computer comes in: Maragaret Drabble's 'The Millstone' and other topics online", Neusprachliche Mitteilungen 53:3 (2000), pp. 172-174.
Fitzgerald, F. Scott:
Bischoff, Peter, "F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby (1925)", in: Peter Freese/Liesel Hermes (Hrsg.), a.a.O., pp. 185-209.
Bruck, Peter, "Der Schüler als kreativer Interpret: Produktionsorientierte Zugänge zu F. Scott Fitzgeralds The Great Gatsby", in: Fremdsprachenunterricht 40 [49]: 3 (1996), pp. 176-180.
Bruck, Peter, F. Scott Fitzgerald: 'The Great Gatsby'. Lehrerhandreichung. München: Langenscheidt-Longman, 1995.
Esseln, Hans-Joachim, Fitzgerald: 'The Great Gatsby'. Vokabularien. Münster: Aschendorff, 9. Auflage, 1997.
Gerber, Hans (Hrsg.), F. Scott Fitzgerald: 'The Great Gatsby'. Berlin: Cornelsen, 1993.
Gerber, Hans, F. Scott Fitzgerald: 'The Great Gatsby'. Study Guide. Berlin: Cornelsen, 1994.
Hesse, Mechtild, "The American Dream in Literature. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby", in: Der fremdsprachliche Unterricht 23: Heft 97 (1989), pp. 55-58.
Lenz, Susanne (Hrsg.), F. Scott Fitzgerald: 'The Great Gatsby'. Stuttgart: Reclam, 1995.
Martin, Richard/Dagmar Pohlenz, F. Scott Fitzgerald: 'The Great Gatsby'. Teacher's Book. Paderborn. Schöningh, 1986. [Texts for English and American Studies 14]
Rau, Rudolph F. (Hrsg.), Fitzgerald: 'The Great Gatsby'. Stuttgart: Klett, 1994.
Hoops, Traudl und Wiklef, Fitzgerald: 'The Great Gatsby'. Teacher's Guide. Stuttgart: Klett, 1994.
Ulmer, Gerd und Ingrid (Hrsg.), Fitzgerald: Scott F., 'The Great Gatsby'. Frankfurt/Main: Diesterweg, 1994.
Ulmer, Gerd, Fitzgerald, Scott F.: 'The Great Gatsby'. Teacher's Book. Frankfurt/Main: Diesterweg, 1994.
Fleming, Ian:
Nissen, Rudolph, "Ian Fleming: Octopussy: Bedeutungspotential - Gesprächspotential", in: Praxis des neusprachlichen Unterrichts 36 (1989), pp. 22-28.
Fowles, John:
Bracht, Max, "Produktionsorientierte Unterrichtsarbeit am Beispiel von John Fowles' The Collector (S II)", in: Der fremdsprachliche Unterricht 31:27 (1997), pp. 32-37.
Nünning, Ansgar, "Perspektivenübernahme und Perspektivenkoordinierung: Prozessorientierte Schulung des Textverstehens und der Textproduktion bei der Behandlung von John Fowles' The Collector", in: Anglistik und Englischunterricht 61 (1997), pp. 137-161.
Cf. also konkrete Arbeiten.
Gaines, Ernest J.:
Rau, Thomas (Hrsg.), Ernest J. Gaines: 'A Lesson Before Dying'. Frankfurt/Main: Diesterweg, 2009.
Selke, Hartmut K. (Hrsg.), Ernest J. Gaines: 'A Lesson Before Dying'.
Stuttgart: Klett, 2008.
Gardner, Graham:
Kemmer, Ernst (Hrsg.), Inventing Elliot. Stuttgart: Reclam, 2007.
Gleitzmann, Morris:
Bruck, Peter (Hrsg.), Two Weeks with the Queen. Stuttgart: Klett, 1998.
Bruck, Peter, Morris Gleitzmann, 'Two Weeks with the Queen'. Teacher’s Guide. Stuttgart: Klett, 1998.
Golding, William:
Collie, Joanne/Stephen Slater, Literature in the Language Classroom. Cambridge University Press, 1987 [pp. 93-162 about Golding, Lord of the Flies].
Jahnke, Hans-Otto, Golding: 'Lord of the Flies'. Vokabularien. Münster: Aschendorff, 20. Auflage, 1999.
Kahrmann, Bernd, "William Golding: Lord of the Flies (1954)", in: Peter Freese/Liesel Hermes (Hrsg.), a.a.O., pp. 348-371.
Kaiser, Gerd, Stundenblätter. Golding: 'Lord of the Flies'. Stuttgart: Klett, 2. Auflage, 1987.
Luz, Angela/Brigitte Prischtt/Wiltrud Frenken, William Golding: 'Lord of the Flies'. EinFach Englisch Unterrichtsmodell. Paderborn: Schöningh, 2001.
Cf. Anzeigen, 7.
Smolka, Dieter (Hrsg.) William Golding: 'Lord of the Flies'. Frankfurt/Main: Diesterweg, 2nd complete edition, 1994.
Smolka, Dieter. William Golding: 'Lord of the Flies'. Teacher's Book. Frankfurt/Main: Diesterweg, 1992.
Gordimer, Nadine:
Sidney, Jennie (Hrsg.), July's People. München: Langenscheidt-Longman, 1991.
Greene, Bette:
Hermes, Liesel (Hrsg.), Bette Greene: 'Summer of My German Soldier'. Berlin: Cornelsen, 1994. [Senior English Library]
Hermes, Liesel, "Distanz und Nähe: Bette Greenes Summer of My German Soldier", in: Der fremdsprachliche Unterricht 35:53 (2001), pp. 32-35.
Greene, Graham, The Third Man:
Lenz, B. (Hrsg.), Graham Greene: 'The Third Man'. Stuttgart: Reclam, 1989.
Schik, B./G. Schröder, "Sind wir alle Komplizen? Krimis im Englischunterricht der Sekundarstufe II", in: Anglistik und Englischunterricht 37 (1989), pp. 131-154 [about Graham Greene, The Third Man].
The Quiet American:
Peterson, Lennart/Maria Peterson (Hrsg.), Graham Greene: 'The Quiet American'. Berlin: Cornelsen, 1991.[Senior English Library]
Peterson, Lennart und Maria, Graham Greene: 'The Quiet American.' Study Guide. Berlin: Cornelsen, 1991.
The Tenth Man:
Kutsch, Arthur (Hrsg.), Graham Greene: 'The Tenth Man'. Stuttgart: Klett, 1997.
Kutsch, Arthur, Graham Greene: 'The Tenth Man'. Teacher's Guide. Stuttgart: Klett, 1997.
Griffin, John Howard:
Düringer, Katrin, 'Black Like Me'. Unterrichtsmodell, EinFach Englisch. Paderborn: Schöningh, 2010.
Rau, Thomas (Hrsg.), Black Like Me. Braunschweig: Diesterweg, 2009.
Groom, Winston:
Hagemann, Silke, "Stationenlernen zum Film Forrest Gump", in: Der fremdsprachliche Unterricht - Englisch 36, Heft 57/58 (2002), pp. 42-47.
Hamblock, Dieter (Hrsg.), Winston Groom: 'Forrest Gump'. Stuttgart: Reclam, 1996.
Nelles, Kornelius/Karsten Witsch. 'Forrest Gump'. Filmanalyse. EinFach Englisch Unterrichtsmodell. Paderborn: Schöningh, 2002. Cf. films critical of society.
Offenburger, Linda, "Forrest Gump. A Guided Tour of Modern American History", in: Englisch betrifft uns 1997, H. 3, pp. 8-15.
Porteous-Schwier, Gunthild/Ingrid Ross, "'Life is but a dream'? Der Film Forrest Gump im Englischunterricht der Jahrgangsstufe 11", in: Neusprachliche Mitteilungen aus Wissenschaft und Praxis 53:1 (2000), pp. 29-38.
Rotermund-Wagner, Astrid/Horst Dickel, "Forrest Gump" (1994), in: Hasselbach, Hans Peter/Horst Dickel (Hrsg.), Screening American Dreams. Ten American Cult Films in the Foreign Language Classroom (Wiesbaden: Hessisches Landesinstitut für Pädagogik, 2003), pp. 119-128.
Haddon, Mark:
Breuer, Ulrike/Martina Peters-Hilger, 'The Curious Incident of the Dog in the Night-Time'. Unterrichtsmodell, EinFach Englisch. Paderborn: Schöningh, 2008.
Ringel-Eichinger, Angela (Hrsg.), The Curious Incident of the Dog in the Night-Time. Berlin: Cornelsen, 2007.
Ringel-Eichinger, Angela, 'The Curious Incident of the Dog in the Night-Time.' Teacher's Manual. Berlin: Cornelsen, 2008.
Hamid, Mohsin:
The Reluctant Fundamentalist , edited by Arthur Kutsch. Stuttgart: Reclam, 2013. Vgl. Anzeigen Nr.16.
The Reluctant Fundamentalist , edited and annotated by Thomas Rau. Braunschweig: Diesterweg, 2013.
The Reluctant Fundamentalist , annotated by Isabelle Richter. Stuttgart: Klett, 2012.
Hemingway, Ernest, A Farewell to Arms:
Freywald, Carin, "Ernest Hemingway: A Farewell to Arms (1929)", in: Peter Freese/Liesel Hermes (Hrsg.), a.a.o., pp. 210-226.
Hebel, U., "Hemigways A Farewell to Arms in der Sekundarstufe II. Ein Unterrichtsmodell", in: Praxis des neusprachlichen Unterrichts 32:3 (1985), pp. 230-239.
Janiesch, Ulrich, Hemingway: 'A Farewell to Arms'. Vokabularien. Münster: Aschendorff, 1988.
For Whom the Bell Tolls:
Janiesch, Ulrich und Bernd Kahrmann, Hemingway: 'For Whom the Bell Tolls'. Vokabularien. Münster: Aschendorff, 1986.
Heneghan, James:
Fest, Alexandra/Mechtild Hesse (Hrsg.), Torn Away. Berlin: Cornelsen, 1999. [Senior English Library, including Handreichungen für den Unterricht]
Hentoff, Nat:
Bruck, Peter/Karen Ilmer (Hrsg.), Nat Hentoff: 'The Day They Came to Arrest the Book'. Lehrerheft. Berlin: Cornelsen, 1997. [Senior English Library, including Handreichungen für den Unterricht]
Real, Willi, "Der Roman im Roman - Nat Hentoffs The Day They Came to Arrest the Book im Englischunterricht der Sekundarstufe II", in: Neusprachliche Mitteilungen 48:4 (1995), pp. 235-242.
Hewett, Lorri:
Engel, Georg (Hrsg.), Lorri Hewett: 'Coming of Age'. Berlin: Cornelsen, 1998.
[Senior English Library, including Handreichungen für den Unterricht]
Hesse, Karen:
Hesse, Mechtild (Hrsg.), Karen Hesse: 'Out of the Dust'. Stuttgart: Klett, 2002. [including Teacher's Guide]
Higgins, Colin:
Jüngst, Heike, Elisabeth (Hrsg.), Colin Higgins: 'Harold and Maude.' Stuttgart: Reclam, 2005.
Rotermund-Wagner, Astrid/Horst Dickel, " Harold and Maude" (1971), in: Hans Peter Hasselbach/Horst Dickel (Hrsg.), Screening American Dreams. Ten American Cult Films in the Foreign Language Classroom (Wiesbaden: Hessisches Landesinstitut für Pädagogik, 2003), pp. 45-52.
Highsmith, Patricia:
Hirsch, Wolfgang, "Patricia Highsmith: The Talented Mr Ripley", in: Rudolf Nissen/Wilfried Brusch (Hrsg.), a.a.O., pp. 62-66.
Hill, Susan:
Hill, Susan: I'm the King of the Castle. Berlin: Cornelsen, (1998). [Senior English Library, including Handreichungen für den Unterricht]
Müller, Marianne, "Susan Hill: I'm the King of the Castle. Leseempfehlungen für den Englischunterricht der Oberstufe", in: Der fremdsprachliche Unterricht 22, Heft 91 (1988), p. 40.
Hines, Barry, Looks and Smiles:
Fiedler, Eckhard, "Die Umsetzung eines Romanauszugs in ein Filmskript", in: Praxis des neusprachlichen Unterrichts 37 (1990), pp. 384-393. [about Barry Hines Looks and Smiles]
Kes:
Hermes, Liesel (Hrsg.), Barry Hines: 'Kes'. Frankfurt/Main: Hirschgraben-Cornelsen, 1983. [TAGS: Theme, Author, Genre, Similarity]
Hermes, Liesel, Barry Hines: 'Kes'. Lehrerheft. Frankfurt/Main: Hirschgraben-Cornelsen, 1983.
Hinton, S. E.:
Hinton, S.E., The Outsiders (1967). London: Penguin Putnam Books for Young Readers/Stuttgart: Klett, 2003.
Hornby, Nick, About a Boy:
Bruck, Peter (Hrsg.), About a Boy. Berlin: Cornelsen, 2002.[Senior English Library, including Handreichungen für den Unterricht]
Groschwald, Michael, 'About a Boy'. EinFach Englisch, Unterrichtsmodell. Paderborn: Schöningh, 2009.
Horst, Silke/Nina Schwarz, 'About a Boy'. Teacher's Guide. Stuttgart: Klett, 2003.
Gymnich, Marion, "A commitment phobic, a 12-year-old, and a dead duck: About a Boy", Der fremdsprachliche Unterricht 38, Heft 68 (2004), pp. 20-26.
Hildebrand, Jens, A LESSON IN MOVIES: 'Stand by me'/'Bend it like Beckham'/'About a Boy'. Köln: Aulis, 2005.
Reisener, Helmut, "About boys", Praxis Fremdsprachenunterricht 6 (2008),
pp. 18-20.
A Long Way Down:
Klemm, Uwe, "Weblog. 'A Long Way Down'", Praxis Fremdsprachenunterricht 1 (2008), pp. 37-40.
Slam:
Mevius, Martin, 'Slam'. EinFach Englisch, Unterrichtsmodell. Paderborn: Schöningh, 2010.
Howker, Janni:
Klein, Friedrich, "Janni Howkers The Nature of the Beast - ein Jugendroman im Englischunterricht am Ende der Sekundarstufe I", in: Die Neueren Sprachen 90:5 (1991), pp. 524-539.
Huxley, Aldous:
Arnold, Heinz (Hrsg.), Aldous Huxley: 'Brave New World'. Berlin: Cornelsen, 2007. Cf. also konkrete Arbeiten.
Arnold, Heinz, Aldous Huxley: 'Brave New World'. Teacher's Manual. Berlin: Cornelsen, 2008. Cf. also konkrete Arbeiten.
Germelmann, Hella, "Aldous Huxley: Brave New World", in: Rudolf Nissen/Wilfried Brusch (Hrsg.), a.a.O., pp. 146-164.
Gnass-Franke, Traudel, "Realizing Utopia - Vom Roman zum Theaterstück am Beispiel von Huxleys Brave New World. Ein Erfahrungsbericht", in: Die Neueren Sprachen 90 (1991), pp. 173-182.
Hamblock, Dieter (Hrsg.), Aldous Huxley: 'Brave New World'. Stuttgart: Reclam, 1995.
Hermes, Rüdiger, 'Brave New World'. Schöne neue Welt. Aldous Huxley. Inhalt - Hintergrund - Interpretation. München: mentor/Langenscheidt, 2006. Cf. also Anzeigen, 9.
Horst, Silke, Aldous Huxley: 'Brave New World'. Teacher's Guide. Stuttgart: Klett, 2008. Cf. also konkrete Arbeiten.
Imig, Ulrich, Aldous Huxley: 'Brave New World'. Lehrerhandreichungen. München: Langenscheidt-Longman, 1990.
Jahnke, Hans-Otto und Hans Riedel, Huxley: 'Brave New World'. Vokabularien. Münster: Aschendorff, 24. Auflage, 2001.
Kröger, Susanne, "'Welcome to the Homework Restaurant': Differenzierende Hausaufgaben im Englischunterricht der Sekundarstufe II", in: Neusprachliche Mitteilungen 52:4 (1999), pp. 239-246. [about Brave New World]
Luz, Angela/Brigitte Prischtt, Aldous Huxley: 'Brave New World'. EinFach Englisch Unterrichtsmodell. Paderborn: Schöningh, 2005. Cf. also konkrete Arbeiten.
Müller, Bernhard J., 'Brave New World'. Interpretationshilfen. Berlin: Cornelsen, 2008. Cf. also Anzeigen, 8.
Rau, Rudolph F., Aldous Huxley: 'Brave New World'. Annotations and Study Aids. Stuttgart: Klett, 1991 [based on the Flamingo Harper Collins edition, 1994; now out of print].
Rau, Rudolph Franklin (Hrsg.), Aldous Huxley: 'Brave New World'. Stuttgart: Klett, 2007. Cf. also konkrete Arbeiten.
Real, Willi, "From Brave New World to Island: Didactic and Methodological Suggestions for a New Course Plan", Aldous Huxley Annual, I (2001), pp. 191-209.
Real, Willi, "Aldous Huxley’s and Margaret Atwood’s Visions of Future Societies in Foreign Language Teaching", in: Peter E. Firchow/Hermann J. Real (eds.), The Perennial Satirist. Essays in Honour of Bernfried Nugel (Münster, LIT Verlag, 2005), pp. 291-311. ["Human Potentialities", vol. 7]
Real, Willi, "Bertrand Russell's and Aldous Huxley's Ideas of a Futuristic World State", konkrete Arbeiten.
Smolka, Dieter, Keith Lockart and John Poziemski (Hrsg.), 'Brave New World'? Fact and Fiction. A Collection of Texts on the Scientific Manipulation of Man. Frankfurt: Diesterweg, 1980.
Smolka, Dieter and John Poziemski (Hrsg.), Genetic Engineering. Frankfurt: Diesterweg, 1991. [contains two excerpts from Brave New World]
Sonnhütter, Ingrid, Stundenblätter. Aldous Huxley: 'Brave New World'. Stuttgart: Klett, 2. Auflage, 1984.
Southwick, Robert (Hrsg.), Aldous Huxley: 'Brave New World'. Longman, 1991. [Longman Literature]
Isherwood, Christopher:
Oeser, Hans-Christopher (Hrsg.), Christopher Isherwood: 'Goodbye to England'. Stuttgart: Reclam, 1994.
Ishiguro, Kazuo:
Freienstein, Peter/Paul Maloney (Hrsg.), Kazuo Ishiguro, 'The Remains of the Day'. Berlin: Cornelsen, 2005. [Senior English Library]
Hildebrand, Jens, "Historisches Lernen im Englischunterricht am Beispiel des Spielfilms The Remains of the Day", in: Praxis Schule 5-10 Heft 3 (2003), pp. 22-27. Cf. films critical of society.
James, Henry:
Lenz, Bernd/Thomas Long (Hrsg.),Henry James: 'Daisy Miller'. Stuttgart: Reclam, 1989.
Jaramillo, Ann:
La Línea, Notes by K.E. Schumacher. Stuttgart: Klett, 2008.
Jerome, Jerome K.:
Schulten, Bernd (Hrsg.), Jerome K. Jerome: 'Three Men in a Boat'. Stuttgart: Reclam, 1990.
Jhabvala, Ruth Prawer:
Bleimann, Barbara (Hrsg.), Ruth Prawer Jhabvala: 'Heat and Dust'. Langenscheidt-Longman, 1995. [Longman Literature]
Groschwald, Michael, EinFach Englisch: Ruth Prawer Jhabvala 'Heat and Dust'.
Paderborn: Schöningh, 2007.
Maloney, Paul, Ruth Prawer Jhabvala: 'Heat and Dust'. Stuttgart: Klett, 2007. [including Teacher's Guide]
Von Wandel, Reinhold, Ruth Prawer Jhabvala: 'Heat and Dust'. Teacher's Manual. Berlin: Cornelsen, 2007.
Jones, Rhodri:
Franke, Rosemarie (Hrsg.), Rhodri Jones: 'Hillsden Riots'. Berlin: Cornelsen, 1992. [Senior English Library]
Franke, Rosemarie, Study Guide to Rhodri Jones's 'Hillsden Riots'. Berlin: Cornelsen, 1992.
Keehn, Sally M.:
Fischer, Katrin (Hrsg.), Sally M. Keehn, 'I Am Regina'. München: Langenscheidt,
2005. (Viewfinder, Literature)
Kerr, Judith:
Brandenburg, Ingrid, "Judith Kerr: When Hitler Stole Pink Rabbit", in: Rudolf Nissen/Wilfried Brusch (Hrsg.), a.a.O., pp. 49-61.
Hunfeld, Hans, Englischunterricht: Literatur 5-10 , München: Urban & Schwarzenberg, 1982 [pp. 135-157: When Hitler Stole Pink Rabbit].
Kesey, Ken:
Janiesch, Ulrich, Kesey: 'One Flew Over the Cuckoo's Nest'. Vokabularien. Münster: Aschendorff, 2. Auflage, 1996. [including Topics for Discussion]
Kleinbaum, Nancy H.:
Delanoy, Werner, "Fremdsprachlicher Literaturunterricht als komplexes Vermittlungsproblem", in: Fremdsprachen und Hochschule 45 (1995) pp. 19-41.
Delanoy, Werner, "The Complexity of Literature Teaching in the Classroom: A Reflective Practitioner's View", in: Lothar Bredella/Werner Delanoy (Hrsg.), Challenges of Literary Texts in the Foreign Language Classroom (Tübingen: G. Narr, 1996), pp. 62-90. [about Dead Poets Society only]
Grindhammer, Lucille, "Hollywood in the English Language Classroom: The Dead Poets Society", in: Neusprachliche Mitteilungen aus Wissenschaft und Praxis 46 (1993), pp. 244-250, reprinted in: Englisch betrifft uns, Heft 3 (1997), pp. 22-30.
Krapf, Hans Georg, 'Dead Poets Society'. Vokabularien mit umfangreichem Materialteil und Aufgabenapparat. Münster: Aschendorff, 2. Auflage, 1997. (Key Series)
Liebelt, Wolfgang (Hrsg.), Der Film 'Dead Poets Society' im Englischunterricht. Arbeitshilfen, Filmkritiken, Aufsätze. Hannover: Niedersächsisches Landesinstitut für Forbildung und Weiterbildung im Schulwesen, 1996.
Meyer, Hansjörg (Hrsg.), 'Dead Poets Society'. A novel by N.H. Kleinbaum. Based on the motion picture written by Tom Schulmann. Stuttgart: Klett, 2005.
Thaler, Engelbert, Dead Poets Society. Filmanalyse. EinFach Englisch Unterrichtsmodell. Paderborn: Schöningh, 2003. Cf. films dealing with school life, initiation and identity formation.
Koestler, Arthur:
Jakob, Günter, Koestler: 'Darkness at Noon'. Vokabularien. Münster: Aschendorff, 1987.
Kosinski, Jerzy:
Bruck, Peter, "Oberstufenpropädeutische Arbeiten mit einer authentischen Ganzschrift: Jerzy Kosinski's Being There", RAAbits Englisch, April 1996 I/A3.
Le Carré, John:
Lehnig, Hans-Joachim (Hrsg.), John le Carré: 'Call for the Dead'. Stuttgart: Reclam, 1998.
Becker, Jens P., "John Le Carré’s Smiley Sage: 'Nostalgia for a Lost Paradise'", in: Anglistik und Englischunterricht 37 (1989), pp. 99-111.
Lee, Harper:
Feldner, Karin, "WebQuest: Harper Lees To Kill a Mockingbird", in: Der fremdsprachliche Unterricht 35:53 (2001), pp. 40-45.
Frenken, Wiltrud/Angela Luz/Brigitte Prischtt, 'To Kill a Mockingbird'. EinFach Englisch Unterrichtsmodell. Paderborn: Schöningh, 2007.
Knauf, Diethelm, "Die Etablierten-Außenseiter-Beziehungen in Harper Lees Roman To Kill a Mockingbird. Ein Projekt für den Bereich Cultural Studies und interkulturelles Lernen", in: Neusprachliche Mitteilungen 47:2 (1994), pp. 86-96.
Real, Willi, Harper Lee: 'To Kill a Mockingbird'. Ein Unterrichtsmodell. Heidelberg: Raabe-Verlag, 1997. [10 RAAbits Englisch]
Ross, Ingrid/Ulrich Fiss, Lee: 'To Kill a Mockingbird'. Vokabularien. Münster: Aschendorff, 5. Auflage, 2003.
Cf. also konkrete Arbeiten.
Le Guin, Ursula:
Wirth, Inta (Hrsg.), Ursula Le Guin: 'A Very Long Way'. Stuttgart: Klett, 1992.
Lessing, Doris, The Good Terrorist:
Donnerstag, Jürgen/Theo Steinmann, "Doris Lessing's The Good Terrorist in Reader-Oriented Teaching", in: Praxis des neusprachlichen Unterrichts 36 (1989), pp. 375-386.
Eldorado:
Lechler, Hans-Joachim, Doris Lessing: 'Eldorado'. Stuttgart: Klett, 1983.
Lechler, Hans-Joachim, Doris Lessing: 'Eldorado'. Model Interpretation. Stuttgart: Klett, 1983.
The Fifth Child:
Flower, Celeste (Hrsg.), Doris Lessing: 'The Fifth Child'. München: Langenscheidt-Longman, 11th impression, 1988.
Hagge, Helmut P., "Doris Lessing - 'The Fifth Child'. Lektüre eines Problemromans in der Studienstufe des Gymnasiums", in: Fremdsprachenunterricht 40:3 [49] (1996), pp. 186-187.
Kugler-Euerle, Gabriele, "Doris Lessing's Nasty Child, 'The Fifth Child'. Eine rezeptionsorientierte Lektürebehandlung auf der Sekundarstufe II", in: Fremdsprachenunterricht 40:3 [49] (1996), pp. 188-194.
Rau, Albert (Hrsg.), Doris Lessing: 'The Fifth Child'. Frankfurt/Main: Diesterweg, 1993.
Rau, Albert, "Living with the Alien: Approaching Doris Lessing, 'The Fifth Child', in Advanced EFL-Courses", in: Neusprachliche Mitteilungen 50:1 (1997), pp. 28-33.
Levoy, Myron:
Bruck, Peter (Hrsg.), Myron Levoy: 'Alan and Naomi'. Stuttgart: Klett, 1994.
Bruck, Peter, Myron Levoy: 'Alan and Naomi'. Teacher's Guide. Stuttgart: Klett, 1995.
Lindsay, Joan:
Pateman, Barry (Hrsg.), Joan Lindsay: 'Picnic at Hanging Rock'. München: Langenscheidt-Longman, 1991.
Lingard, Joan, The Twelfth Day of July:
Hamel, Günther, "Der Nordirlandkonflikt und seine Widerspiegelung in den Jugendbüchern Joan Lingards", in: Anglistik und Englischunterricht 10 (1980), pp. 101-124 [about: The Twelfth Day of July and the Kevin-Sadie novels]
Reid, Hilary (Hrsg.), Joan Lingard: 'The Twelfth Day of July'. Berlin: Cornelsen, 1990. [Senior English Library]
The Guilty Party:
Lingard, Joan, The Guilty Party. Stuttgart: Klett, 1992.
Sauer, Alison, Joan Lingard: 'The Guilty Party'. Teacher's Guide. Stuttgart, Klett: 1992.
Dark Shadows:
Hebel-Zipper, Ursula (Hrsg.),Joan Lingard, 'Dark Shadows'. Frankfurt/Main: Diesterweg, 2002.
Lodge, David:
Nice Work. London: Penguin Books, 1989. [also to be had from the Klett publishing house]
Smolka, Dieter (Hrsg.), David Lodge, Nice Work. Frankfurt/Main: Diesterweg, 1997.
Lowry, Lois:
Hesse, Mechtild und Britta Putjenter (Hrsg.), The Giver. Stuttgart: Klett, 1998.
Hesse, Mechtild, 'The Giver'. Teacher's Guide.. Stuttgart: Klett, 1999.
MacLaverty, Bernard:
Burger, Günter, "Ein Nordirland-Roman im fortgeschrittenen Englischunterricht: Bernard MacLavertys 'Cal'", in: Die Neueren Sprachen 86 (1987), pp. 101-116.
Ross, Ingrid, Bernard MacLaverty: 'Cal'. Teacher's Manual. Frankfurt/Main: Diesterweg, 1989.
Ulmer, Gerd (Hrsg.), Bernard MacLaverty: 'Cal'. Frankfurt/Main: Diesterweg, 1988.
Velsinger, Jürgen, Bernard MacLaverty: 'Cal'. EinFach Englisch Unterrichtsmodell. Paderborn: Schöningh, 2003.
Cf. Anzeigen, 3.
Malamud, Bernard:
Freese, Peter (Hrsg.), Bernard Malamud: 'The Assistant'. Students' Book. Paderborn: Schöningh, 1982. [Texts for English and American Studies 10; out of print]
Freese, Peter, Bernard Malamud: 'The Assistant'. Teacher's Book. Paderborn: Schöningh, 1983. [out of print]
Cf. also konkrete Arbeiten.
Marchetta, Melina:
Richter, Annette und Bianca Schäfer (Hrsg.), Melina Marchetta. 'Looking for Alibrandi'. Stuttgart: Klett, 2006.
Matas, Carol:
Kaminski, Cornelia (Hrsg.), Carol Matas: 'Cloning Miranda'. Stuttgart: Klett, 2003. [including Teacher's Guide]
McCullers, Carson, The Heart is a Lonely Hunter:
Dörfel, Hanspeter, "Teaching a Classic of Modern American Fiction - Carson McCullers' The Heart is a Lonely Hunter in the Advanced ESL-Classroom", in: Literatur in Wissenschaft und Unterricht 19 (1986), pp. 16-35.
The Member of the Wedding:
Dörfel, Hanspeter, "Carson McCullers: The Member of the Wedding (1946)", in: Peter Freese/Liesel Hermes (Hrsg.), a.a.O., pp. 246-268.
The Ballad of the Sad Café:
Grindhammer, Lucille: "The Ballad of the Sad Café. A Recent Filmed Version of an American Classic - Activities and Exercises", in: Englisch betrifft uns, Heft 2 (2000), pp. 13-19.
Hergt, Tobias (Hrsg.), Carson McCullers: 'The Ballad of the Sad Café'. Stuttgart: Klett, 1981.
Moreth-Hebel, Christine und Udo J. Hebel, "Vom Intertext zum Internet: Intermediale Literaturinterpretation. Carson McCullers' 'The Ballad of the Sad Café' und Ambrose Bierce' 'Chickamauga'", in: Der fremdsprachliche Unterricht 32:34 (1998), pp. 42-47.
Real, Willi, Stundenblätter. Carson McCullers: 'The Ballad of the Sad Café'. Stuttgart: Klett, 1987. [out of print]
Cf. examples of outstanding films.
McDonell, Nick:
Kemmer, Ernst (Hrsg.), Nick McDonell, 'Twelve'. Stuttgart: Reclam, 2005.<
Hegerfeldt, Anne, "Der Roman 'Twelve' im Grundkurs Englisch", Praxis Fremdsprachenunterricht, 6 (2008), pp. 23-28.
Pfeiffer, Hannes, 'Twelve'. EinFach Englisch Unterrichtsmodell. Paderborn: Schöningh, 2010.
McEwan, Ian:
Kinzel, Till/Bianca Schwindt, 'Twelve'. EinFach Englisch Unterrichtsmodell. Paderborn: Schöningh, 2008.
Wagner, Astrid (Hrsg.), Ian McEwan, 'The Cement Garden'. Stuttgart: Reclam, 2000.
Miklowitz, Gloria D.:
Rau, Rudolph F. (Hrsg.), Gloria D. Miklowitz: 'The War between the Classes'. Stuttgart: Klett, 1996.
Rau, Rudolph F., Gloria D. Miklowitz: 'The War between the Classes'. Teacher's Guide. Stuttgart: Klett, 1996.
Moloney, James:
Peter Bruck (Hrsg.), Angela. Stuttgart: Klett, 2001. [including Teacher's Guide]
Moore, Brian:
Lechler, Hans Joachim (Hrsg.), Brian Moore: 'Lies of Silence'. Stuttgart: Klett, 1992 [shortened version].
Lechler, Hans Joachim, Brian Moore: 'Lies of Silence'. Teacher's Guide. Stuttgart: Klett, 1993.
Myers, Walter Dean:
Winter, Arthur (Hrsg.), Walter Dean Myers, 'Monster'. Stuttgart: Klett, 2003. [including Teacher's Guide]
Naidoo, Beverley:
Joyner, Jane (Hrsg.), Beverley Naidoo: 'Journey to Jo'burg'. Langenscheidt-Longman, 1995.
Oates, Joyce Carol, Big Mouth & Ugly Girl:
Hoffmann, Hauke/Andrea Steen, Joyce Carol Oates, 'Big Mouth & Ugly Girl'.
EinFach Englisch Unterrichtsmodell. Paderborn: Schöningh, 2005.
Cf. Anzeigen, 4.
Freaky Green Eyes:
Kutsch, Arthur (Hrsg.), Joyce Carol Oates: 'Freaky Green Eyes'. Braunschweig: Diesterweg, 2008.
Kutsch, Arthur, Joyce Carol Oates: 'Freaky Green Eyes'. Teacher's Guide to Interpetation. Braunschweig: Diesterweg, 2009.
Cf. Anzeigen, 10.
O'Brien, Robert C.:
Vater, Dieter (Hrsg.), Robert C. O'Brien: 'Z for Zachariah'. Berlin: Cornelsen, 1990. [Senior English Library]
Orwell, George, 1984:
Bergsch, Dieter und Wolfgang Hirsch, Kursmodell Englisch. George Orwell: '1984'. München: Langenscheidt-Longman, 1983.
Brusch, Wilfried und Eckhart von Glan, "George Orwell: 1984", in: Rudolf Nissen/Wilfried Brusch (Hrsg.), a.a.O., pp. 67-82.
Hoops, Wiklef und Traudl, Stundenblätter. Orwell: '1984'. Stuttgart: Klett, 1984.
Howe, Irving (Hrsg.), Orwell's 'Nineteen Eighty-Four': Text, Sources, Criticism. New York, 1963.
Ludwig, Heinz, Orwell: 'Nineteen-Eighty-Four'. Vokabularien. Münster: Aschendorff, 7. verbesserte Auflage, 1993.
Meltzer, Heinz-Mathias, "Die Anti-Utopie im Unterricht. Didaktischer Aufriß am Beispiel von Orwells 1984", in: Neusprachliche Mitteilungen 30:3 (1977), pp. 153-158.
Schütz, Helmut, "Im Jahre eins nach Orwell - Einige literaturdidaktische Anmerkungen zu Unterrichtsmodellen zu George Orwells Nineteen Eighty-Four aus der Retrospektive", in: Neusprachliche Mitteilungen 38:4 (1985), pp. 247-252.
Cf. also konkrete Arbeiten.
Animal Farm:
Bodden, Horst/Herbert Kaußen, 'Animal Farm'. Lehrerhandreichung. München: Langenscheidt/Longman, 1976.
Höppner, Rudolf, Maria und Dieter Herold, George Orwell: 'Animal Farm'. Teacher's Book. Paderborn: Schöningh, 1984.
Kastner, Erwin, Orwell: 'Animal Farm'. Vokabularien. Münster: Aschendorff, 2. Auflage, 1993.
Peyton, Kathleen M:
Nissen, Rudolf, "Fremdsprachige Schulromane - in der Schule. K. M. Peytons Midsummer Night's Death vs. Robert Cormiers The Chocolate War", in: Der fremdsprachliche Unterricht 23:97 (1990), pp. 10-14.
Pilcher, Rosamunde:
Geisen, Herbert (Hrsg.), Snow in April. Stuttgart: Reclam, 1995.
Rai, Bali:
Hesse, Mechtild (Hrsg.), (un)arranged marriage. Stuttgart: Klett, 2007.
Rhue, Morton: The Wave
Böhne, Heinz-Günter, Rhue: 'The Wave'. Vokabularien mit umfangreichem Materialteil und Aufgabenapparat. Münster: Aschendorff, 1997 (Key Series).
Bruck, Peter (Hrsg.), Morton Rhue: 'The Wave'. Stuttgart: Klett, 1989.
Bruck, Peter, Morton Rhue: 'The Wave'. Teacher's Guide. Stuttgart: Klett, 1989.
Meltzer, Heinz Mathias, "Morton Rhue: The Wave", in: Wilfried Brusch/Rudolf Nissen (Hrsg.), a.a.O., pp. 105-119.
Give a Boy a Gun:
Herbert Geisen (Hrsg.), Morton Rhue: 'Give a Boy a Gun'. Stuttgart: Reclam, 2003.
Asphalt Tribe:
Morton Rhue, 'Asphalt Tribe'. Glossar: Thorsten Dittman. Ravensburg: Otto Maier, 2005.
Rive, Richard:
Glaap, Albert-Reiner (Hrsg.), Richard Rive. Buckingham Palace, District Six. Berlin: Cornelsen, 2006.
Roth, Philip
'Goodbye, Columbus'. Wortschatzhilfen: Dorothea König. München: Langenscheidt, 2005.
Sachar, Louis:
Hesse, Mechtild (Hrsg.), Holes. Stuttgart: Klett, 2002. [including Teacher'a Guide]
Ohmsieder, Birgit (Hrsg.), Holes. Berlin: Cornelsen, 2002. [including Teacher's Manual, Berlin: Cornelsen, 2003]
Salinger, Jerome D.:
Bahns, Jens und Ulrich Sibilis, "Kollokationslernen durch Lektüre", in: Neusprachliche Mitteilungen 45:3 (1992), pp. 158-163 [about J. D. Salinger, The Catcher in the Rye].
Günter, Bernd, "J. D. Salinger: The Catcher in the Rye (1951)", in: Peter Freese/Liesel Hermes (Hrsg.), a.a.O., pp. 284-300.
Hoops, Traudl und Wiklef, Stundenblätter. Salinger: 'The Catcher in the Rye'. Stuttgart: Klett, 1983.
Jahnke, Hans-Otto, Salinger: 'The Catcher in the Rye'. Vokabularien. Münster: Aschendorff, 7./8. Auflage, 1999.
Legutke, Michael K., "Szenario für ein Theaterprojekt: J. D. Salingers The Catcher in the Rye", in: Christoph Edelhoff/Christopher N. Candlin (Hrsg.), Verstehen und Verständigung. Zum 60. Geburtstag von Hans-Eberhard Piepho (Bochum, 1989), pp. 81-97.
Rau, Rudolph F., 'The Catcher in the Rye'. Annotations and Study Aids. Stuttgart: Klett, 1999.
Saro-Wiwa, Ken:
Sozaboy. A Novel in Rotten English. München: Langenscheidt-Longman, third impression, 1996. [Longman African Writers]
Schaefer, Jack:
Bruck, Peter, "Jack Schaefer: Shane (1949)", in: Peter Freese/Liesel Hermes (Hrsg.), a.a.O., pp. 269-283.
Shute, Nevil:
Green, J.-P., "Vom extensiven Lesen zum kreativen Schreiben. Dargestellt an Nevil Shutes On the Beach", in: Praxis des neusprachlichen Unterrichts 31 (1984), pp. 3-12.
Sillitoe, Alan, Saturday Night and Sunday Morning:
Csoma, Gerhard/Bodo Wedemeier, Sillitoe: 'Saturday Night and Sunday Morning'. Vokabularien. Münster: Aschendorff, 1989.
Hermes, Liesel, "Alan Sillitoe: Saturday Night and Sunday Morning (1958)", in: Peter Freese/Liesel Hermes (Hrsg.), a.a.o., pp. 372-390.
Lehnig, H.-J. (Hrsg.), Alan Sillitoe: 'Saturday Night and Sunday Morning'. Stuttgart: Reclam, 1997.
Loneliness of the Long-Distance Runner:
Lenz, Susanne (Hrsg.), The Loneliness of the Long-Distance Runner. Stuttgart: Reclam, 1994.
Silver, Norman:
Gohrbandt, Detlev (Hrsg.), Norman Silver: 'No Tigers in Africa'. Stuttgart: Klett, 1994.
Gohrbandt, Detlev, Norman Silver: 'No Tigers in Africa'. Teacher's Guide. Stuttgart: Klett, 1996.
Gohrbandt, Detlev, "No Tigers in Africa. Ein Jugendroman über das Fremdsein", in: Der fremdsprachliche Unterricht 27:11 (1993), pp. 38-43.
Slovo, Gillian:
Bruck, Peter (Hrsg.), Gillian Slovo: 'Red Dust'. Stuttgart: Klett, 2006.
Cf. films for intercultural learning.
Bruck, Peter, Gillian Slovo: 'Red Dust'. Teacher's Guide. Stuttgart: Klett, 2006.
Spark, Muriel:
Jarfe, Günther (Hrsg.), Muriel Spark: 'The Prime of Miss Jean Brodie'. Stuttgart: Reclam, 1994.
Steinbeck, John, The Grapes of Wrath:
Ramm, Hans-Christoph, "John Steinbecks Roman The Grapes of Wrath. Eine leserorientierte Deutung (mit PRAXIS-Arbeitsblatt)",in: Praxis des neusprachlichen Unterrichts 39 (1992), pp. 10-19.
Of Mice and Men:
Gratzke, Reinhard (Hrsg.), John Steinbeck: 'Of Mice and Men'. Stuttgart: Reclam, 1994.
Gross, Klaus D. (Hrsg.), John Steinbeck: 'Of Mice and Men'. Stuttgart: Klett, 1979.
Liebelt, Wolf (Hrsg.), Der Film zu John Steinbecks 'Of Mice and Men' im Englischunterricht. Hildesheim: Niedersächsisches Landesinstitut für Fortbildung und Weiterbildung im Schulwesen und Medienpädagogik, 1998.
Stahli, Urs, Steinbeck: 'Of Mice and Men'. Vokabularien. Münster: Aschendorff, 1988.
Tortilla Flat:
Lehnig, Hans-Joachim (Hrsg.), John Steinbeck: 'Tortilla Flat'. Stuttgart: Reclam, 1996.
Stevenson, Robert Louis, Treasure Island:
Dahl, E. (Hrsg.), Robert Louis Stevenson: 'Treasure Island'. Stuttgart: Reclam, 1990.
The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde:
Hamblock, Dieter (Hrsg.), Robert Louis Stevenson: 'The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr Hyde'. Stuttgart: Reclam, 1984.
The Bottle Imp:
Hamblock, Dieter (Hrsg.), Robert Louis Stevenson: 'The Bottle Imp'. Stuttgart: Reclam, 1988.
Stinson, Kathy:
Fish House Secrets. Stuttgart: Klett, 1992.
[Staff of Thistledown Press, i.e. a Canadian publishing house], 'Fish House Secrets'. Teacher's Guide. Stuttgart: Klett, 1996.
One Year Commencing. Stuttgart: Klett, 1997.
Swindells, Robert:
Blatchford, Roy (Hrsg.),Robert Swindells: 'Daz 4 Zoe'. München: Langenscheidt-Longman, 1996.
Tan, Amy:
The Joy Luck Club. Klett: Cambridge Literature, 1995.
Fliethmann, Reinhild, "Die Identitätssuche US-amerikanischer Immigrantinnen am Beispiel von Amy Tans 'The Joy Luck Club'und Bharati Mukherjees 'Jasmine'. Der Beitrag von Literatur zu Mehrsprachigkeit und Mehrkulturalität", in: Neusprachliche Mitteilungen 55:4 (2002), pp. 219-227.
Townsend, Sue:
Klein, Friedrich, "Thematische Vielfalt in Sue Townsends The Secret Diary of Adrian Mole - Anregungen für die Lektürearbeit", in: Neusprachliche Mitteilungen 54:3 (1992), pp. 176-182.
Klein, Friedrich, "Sue Townsends The Secret Diary of Adrian Mole", Die Neueren Sprachen 88 (1989), pp. 258-267.
Rochester, Ralph/Bodo Wedemeier, Townsend: 'The Secret Diary of Adrian Mole'. Vokabularien. Münster: Aschendorff, 1992.
Scherer, Thomas, "Sue Townsends The Secret Diary of Adrian Mole Aged 13 3/4 als (beinahe) klassische Lektüre für die Sekundarstufe I ...", in: Fremdsprachenunterricht 40:3 [49] (1996), pp. 181-185.
Sporl, Friedrich, "Eine landeskundliche Fundgrube. Zur Behandlung von The Secret Diary of Adrian Mole als Englischlektüre", in: Praxis des neusprachlichen Unterrichts 37 (1990), pp. 41-46.
Trease, Geoffrey:
Krüger, Sabine (Hrsg.), Tomorrow is a Stranger. Frankfurt/Main: Diesterweg, 1992.
Unsworth, Barry:
Kutsch, Arthur (Hrsg.), Morality Play. Berlin: Cornelsen, 1995 [Senior English Library, including Handreichungen für den Unterricht.]
Ure, Jean:
Smolka, Dieter (Hrsg.), Who Says Animals Don't Have Rights? Frankfurt/Main: Dieserweg, 1997.
Vonnegut, Kurt, Slaughterhouse Five:
Bredella, Lothar, "How to Elicit Response to Literary Texts. Vonnegut's Slaughterhouse Five as a Literary Text and as a Historical Document", in: Peter Freese (Hrsg.), Teaching Contemporary American Life and Literature in the German Advanced EFL-Classroom (Paderborn: Schöningh, 1985), pp. 58-79.
Freese, Peter, "Kurt Vonnegut, Jr.: Slaughterhouse Five (1969)", in: Peter Freese/Liesel Hermes (Hrsg.), a.a.O., pp. 414-443.
Ledebur, Ruth Freifrau von (Hrsg.), Kurt Vonnegut: 'Slaughterhouse-Five'. Düsseldorf/Berlin: Bagel-Cornelsen, 1989. [Courses in Literature]
Janiesch, Ulrich, Vonnegut: 'Slaughterhouse Five'. Vokabularien. Münster: Aschendorff, 1992. [including Topics for Discussion]
Cf. also konkrete Arbeiten.
Cat's Cradle:
Multhaup, Uwe und Heinrich Winter, "'Poison their minds with humanity ...'? Vonneguts Cat's Cradle im Englischunterricht", in: Praxis des neusprachlichen Unterrichts 34 (1987), pp. 28-36.
Wain, John, Hurry on Down:
Feldmann, Heinz, Wain: 'Hurry on Down'. Vokabularien. Münster: Aschendorff, 2. Auflage, 1988.
Young Shoulders:
Zimmermann, Horst und Beate Maar (Hrsg.), John Wain: Young Shoulders. Frankfurt/Main: Diesterweg, 1986.
Zimmermann, Horst, "John Wain: Young Shoulders. Ein neuer Initiationsroman für die Sekundarstufe II", in: Die Neueren Sprachen 85 (1986), pp. 266-281.
Waterhouse, Keith:
Schröder, Gottfried, "Keith Waterhouse: Billy Liar(1959)", in: Peter Freese/Liesel Hermes (Hrsg.), a.a.O., pp. 391-413.
Waugh, Evelyn, The Loved One:
Jahnke, Hans-Otto, Waugh: 'The Loved One'. Vokabularien. Münster: Aschendorff, 2. Auflage, 1986.
Mahler, Andreas (Hrsg.), Evelyn Waugh: 'The Loved One'. Stuttgart: Reclam, 1988.
Decline and Fall:
Wortmann, Gerhard, Waugh: 'Decline and Fall'. Vokabularien. Münster: Aschendorff, 2/3. verbesserte Auflage, 1986.
Webb, Charles:
Costanzo, William V., "The Graduate", in: Reading the Movies: Twelve Great Films on Video and How to Teach Them (National Council of Teachers of English, 1992), pp. 113-120.
Nübold, Louise, Charles Webb: 'The Graduate'. EinFach Englisch Unterrichtsmodell. Paderborn: Schöningh, 2000.
Cf. Anzeigen, 2.
Schleiermacher, Karl-Heinz, "Novel into Film: The Graduate Adapted", in: Peter Freese (Hrsg.), Teaching Contemporary American Life and Literature in the German Advanced EFL-Classroom (Paderborn: Schöningh, 1985), pp. 180-196.
Ulmer, Gerd (Hrsg.), Charles Webb: 'The Graduate'. Frankfurt/Main: Diesterweg, 1987.
Ulmer, Gerd, Charles Webb: 'The Graduate'. Teacher's Book. Frankfurt/Main: Diesterweg, 1987.
Weldon, Fay:
Puschmann-Nalenz, Barbara (Hrsg.), Fay Weldon: 'The Fat Woman's Joke'. Stuttgart: Reclam, 1996.
Becker, S., "The Haunted Voice of Fay Weldon", in: Anglistik und Englischunterricht 48 (1992), pp. 99-113.
Puschmann-Nalenz, B., "'Cloudy Symbols of a (not so) High Romance'. Feminine and Feminist Fantasy in the Fiction of Fay Weldon", in: Anglistik und Englischunterricht 57 (1996), pp. 122-137.
Wells, H.G., The Time Machine:
Hamblock, Dieter (Hrsg.), H.G. Wells: 'The Time Machine'. Stuttgart: Reclam, 1994.
Sedlak, Werner (Hrsg.), H.G. Wells: 'The Time Machine'. Stuttgart: Klett, 1983.
Sedlak, Werner, H.G. Wells: 'The Time Machine'. Model Interpretations. Stuttgart: Klett, 1985.
The Invisible Man:
Werner, Klaus (Hrsg.), H. G. Wells: 'The Invisible Man'. Stuttgart: Reclam, 1994.
The War of the Worlds:
Peterson, Lennart (Hrsg.), H. G. Wells: 'The War of the Worlds'. Berlin: Cornelsen, 1993. [Senior English Library, including Study Guide]
West, Nathanael:
Mahler, Andreas (Hrsg.), Nathanael West: 'Miss Lonelyhearts'. Stuttgart: Reclam, 1991.
Westall, Robert:
Town, Philip (Hrsg.), Gulf. Berlin: Cornelsen, 1999 [Senior English Library, including Handreichungen für den Unterricht].
Wilde, Oscar:
Konig, Eva-Maria (Hrsg.), Oscar Wilde: 'The Picture of Dorian Gray'. Stuttgart: Reclam, 1995.
Werner, Klaus, "Oscar Wildes Roman The Picture of Dorian Gray. Behandlung in einem Leistungskurs der Jahrgangstufe 13", in: Praxis des neusprachlichen Unterrichts 45:3 (1998), pp. 236-246.
Wilder, Thornton:
Pütz, Gunda (Hrsg.), Thornton Wilder: 'The Bridge of San Luis Rey'. Stuttgart: Reclam, 1991.
Wilson, Jacqueline:
Ulmer, Gerd und Meena Holzmann (Hrsg.), Jacqueline Wilson: 'Let's Pretend'. Frankfurt/Main: Diesterweg, 1987. (including An Interpretation ; pp. 37)
Ulmer, Gerd, Jacqueline Wilson: 'Let's Pretend'. Teacher's Book. Frankfurt/Main: Diesterweg, 1987.
Wright, Richard:
Ramm, Hans-Christoph, "Native Son als Schullektüre? Überlegungen zum Verstehen eines schwarzamerikanischen Romans", in: Lothar Bredella (Hrsg.), Die U.S.A. in Unterricht und Forschung (Bochum: Kamp, 1984), pp. 162-171.
Real, Willi, "Richard Wright, Native Son (1940)", in: Peter Freese/Liesel Hermes (Hrsg.), a.a.O., pp. 227-245.
Wyndham, John:
Duwel, D. H. und N. Flaake, "The Triffids - an Act of God or a Lapse of Human Progress? John Wyndhams Roman The Day of the Triffids im Unterricht der Oberstufe", in: Praxis des neusprachlichen Unterrichts 35 (1988), pp. 21-30.
Zindel, Paul:
Estor, Helga, "Methodische Wege zum Umgang mit The Pigman von Paul Zindel", in: Der fremdsprachliche Unterricht 31:29 (1997), pp. 39-43.
Burgard, Hans/Manfred Gantner/Rudi Hinsberger/Dieter Vater (Hrsg.), Paul Zindel: 'The Pigman'. Berlin: Cornelsen, 1990.
Vater, Dieter, Paul Zindel: 'The Pigman'. Study Guide. Berlin: Cornelsen, 1997.
Last Updated by Dr. Willi Real on Thursday, 30 January, 2014 at 10:30 AM.
[ Hauptseite | Roman ]